۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۴۱۸۹
غلامی:

باید قدرت علمی خود را به دنیا نشان دهیم | کیفی سازی آموزش عالی دغدغه اصلی نظام آموزشی است

وزیر علوم گفت: دیپلماسی علمی‌ نباید دست کم گرفته شود، نشان دادن توان علمی با تبلیغات رسانه های خودمان اتفاق نمی افتد و این توان با تعاملات بین المللی رخ می دهد، ضمن حفظ اسرار علمی داخلی می توان با کارهای تحقیقاتی مشترک سطح علمی را بالا برد.
وزیر علوم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز(۲۰اردیبهشت ماه) در اولین اجلاس علمی، آموزشی و تشکیلاتی روسای مراکز استانی بسیج اساتید و مسؤولان کانون های بسیج استادان کشور که در دانشگاه آزاد واحد مرکز برگزار شد با اشاره به اینکه ما در آموزش عالی یکی از مباحث ما مربوط به آموزش مهارت است، اظهار داشت: خیلی از فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان ما که تربیت شده دانشگاه هستند امروز بیکار هستند و  ما مورد نقد هستیم.

وی ادامه داد: ما متولی اشتغال نیستیم ولی بی توجه به اشتغال هم‌ نبودیم، ما بروی فارغ التحصیلان یک پیمایش آماری پرداختیم و بخش اصلی این مجموعه دارای مدرک کارشناسی هستند که بیکارند و متاسفانه بین‌ این فارغ التحصیلان کارشناسی هم سهم قابل توجهی به بانوان اختصاص دارد و لذا اگر فرض کنیم ۵۰درصد بانوان باشند بازهم آنها هم جز بیکارها هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: در بین فارغ التحصیلان بدون اشتغال اگر یک تفکیک آماری کنیم ‌با یک ‌عدد نگران کننده آماری که ما را هم‌ با احساس گناه روبرو کند مواجه نیستیم و نشان می دهد که می توان این موضوع را مدیریت کرد، از این رو می توان نگرانی خانواده ها را برطرف کرد، به همین منظور ما موظف به ساماندهی کنترل توسعه فنی، کارآمد کردن واحدهای دانشگاهی و توجه به رشته هایی که می توان شغلی برای آن پیدا کرد یا به رشته های بین رشته ای دقت کنیم.

غلامی یادآور شد:از اساتید نگران می‌خواهیم به بحث ساماندهی نیم نگاهی داشته باشند و اگر سیاست هایی را مخالف سیاست های کشور دانستند گروه ها را درست کنند، همچنین بحث کمی باید مهار شود، تلاش براین است که نهادهای علمی ما مامورگرا شوند تا کسانی‌ که نگران حذف یا تضعیف محل های علمی مناطق خود هستند آگاه شوند.

کیفی سازی آموزش عالی جزو دغدغه های اصلی نظام آموزشی است

وی افزود: کیفی سازی آموزش عالی جز دغدغه های نظام‌آموزشی ما است، اینکه دانشگاه های متهم به این هستند که فارغ التحصیلان‌ آنها در جامعه کارایی ندارند مورد پذیرش نیست، دانش آموختگان ما اگر کاستی دارند باید رفع کنیم و سیستم ‌آموزشی ما نیاز به تغییر دارد، ما از سمت مجموعه های بیرونی و اداری سفارش تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده نداشتیم و اگر در برنامه ها دیده شده باشد هم در سطح دانشگاه نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت امروز کشور در صنعت، خاطرنشان کرد: صنعت ما یک صنعت مونتاژی است به این معنا که دستگاهی را خریداری کرده ایم که در حال کار است و تنها در برخی مقاطع همتی از جوانان دانشمند ما دیده شده است ولی در سطح‌ کلان مونتاژ کار هستیم که یک تکنسین لازم است و مهندسی نیاز نیست در حالی که صنعت ما باید به سوی یک فکر خلاق و ‌استفاده از اساتید و‌ دانش آموختگان ما بیاید.

اجرا طرح «امریه فارغ التحصیلان ارشد و پزشکی در صنعت» با کمک نیروهای مسلح

غلامی با اشاره به همکاری وزارت علوم، وزارت صنعت و نیروهای مسلح تصریح کرد: طرح «امریه فارغ التحصیلان ارشد و پزشکی در صنعت» را با همکاری وزارت صنعت، معدن و‌ تجارت و ‌نیروهای مسلح داشته ایم، توصیه ما این است که به هرشکلی که می توانیم ‌وارد شغل های تخصصی خودمان بشویم و همکاری و مشاوره لازم‌ را داشته باشیم، زیرا منافع ملی ما در گرو این امر است.

وی ادامه داد: ارتباط با صنعت نیاز به برنامه دارد، دانش آموخته از طریق اساتید و این راه باید وارد کار شود، از این رو در امریه با سرلشکر باقری همکاری داشتیم تا غالبا از سربازان دارای کارشناسی و بالاتر به عنوان سرباز امریه استفاده شود که شش ماه دوم سال۹۶ این امر عملی شد تا نیازهای جامعه که ما در آن‌ کمی و کاستی داشته از این منظر برطرف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوی بیان کرد: در دانشگاه ها هم سعی داریم در حین تحصیل با مشاغل مورد نیاز جامعه و علایق شخصی دوره های مهارت آموزی برپا کنیم، معاونت های پژوهشی در برنامه۹۷ مکلف هستند به این برنامه بپردازند، البته این کارها مسکنی برای جلوگیری از ناامیدی جوانان است، ما باید جوانان خود را به سمت کارآفرینی سوق بدهیم تا بتوانند موفق باشند.

غلامی عنوان کرد: بعضی از آیین نامه ها مصوبات خود ما است و‌ جزو آیین نامه ارتقا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است پس تغییر در نگاه اساتید می‌تواند بخشی از داخل مجموعه باشد که نیازمند ظرافت خاصی است.

وی بیان کرد: بدون اینکه خدشه به جایگاه علمی دانشگاه وارد کنیم باید به یک ‌مدل کیفی کارشناسی شده فکر کنیم، ما برای کسانی که در جامعه و صنعت نقش موثر داشته و دارند چه امتیازی باید داشته باشیم، این کار کمک می کند اساتید جوان به کار بیرون از دانشگاه برای خدمت علمی حرکت کنند.

از ناامید شدن جوانان در شرایط جهانی امروز حفاظت کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: دهه های گذشته فارغ از ماموریت دانشگاه ها آنچه مورد انتظار بوده است را نتوانستیم محقق کنیم، اینجا جایی نیست که ما بخواهیم ابراز ناامیدی کنیم بنابراین باید با یک نگاه عمیق تر کار پیش ببریم، باید جوانان را در یابیم.

غلامی در خصوص یک جامع آماری در مورد دانشجویان تصریح کرد: از سوی دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه و برخی گروه های دانشجویی مطالعاتی انجام شده که چند سال پیش طبق آمار ۹۶درصد اعتقاد به خدا و اهل بیت(ع) را قلبا اعلام کردند، مسؤولیت ما در قبال این جوانان سنگین است، بالای ۵۰درصد خودشان را معتقد به احکام دانسته در حالی که ممکن است در ظاهر نشان هم‌ ندهند.

وی اضافه کرد: ما باید خود را اصلاح کنیم و از ناامید شدن جوانان در شرایط جهانی امروز حفاظت کنیم و این‌ یک‌ ماموریت مهم است زیرا سرمایه کشور ما جوانان هستند، نیروی دانش آموخته هرکشور یک سرمایه است و‌ نباید از دست بدهیم، دانش و توانایی های علمی اینگونه نیست که به راحتی آنها را از دست بدهیم، علاقه به داشته های ملی نباید در جوانان تضعیف شود زیرا اتحاد ملی با همین جوانان بدست می آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابراز داشت: ماموریت مهم برای علاقمندان به نظام و بسیجی ها این است که اتحاد ملی و امیدواری بین جوانان بیش از هر چیزی سرلوحه خود قرار دهند.

دیپلماسی علمی قدرت ما را به دنیا نشان می دهد

غلامی در خصوص دیپلماسی علمی نیز اظهار کرد: دیپلماسی علمی هم‌ نباید دست کم گرفته شود، نشان دادن توان علمی با تبلیغات رسانه های خودمان اتفاق نمی افتد و این توان با تعاملات بین المللی رخ می دهد و ضمن حفظ اسرار علمی داخلی می توان با کارهای تحقیقاتی مشترک سطح علمی را بالا برد.

وی در همین راستا توضیح داد: از زمان حضور ترامپ با وجود کارشکنی های مختلف شاهد حضور اساتید خارجی در هیات های علمی خود بوده ایم که کارهای تحقیقاتی مشترک انجام شده است که بسیار هم موثر بوده است، از این‌رو تقاضا داریم روی این اقبال ها علامت سوال نگذاریم زیرا اگر دقت ما بالا برود در تعاملات بین المللی کلاه سر ما نخواهد رفت.

غلامی ادامه داد: مردم دنیا باید باور کنند توان علمی ما بیش از آن چیزی است که درک کنند و اگر ما قدرت علمی خود را به رخ بکشیم برای عامل تقویت قدرت و امنیت ما خواهد بود، ما در زمینه ساخت موشکی قدرت خود را به دنیا نشان دادیم و این‌باور در همه به وجود آمده است که ایران دارای قدرت است پس این بار علمی را در وجه های دیگر هم باید به دنیا نشان داد زیرا بدانند ایران به نفع مردم دنیا کار می کند و علم‌ ما در جهت خدمت به مردم دنیا است.

وی در پایان گفت: محتوا دروس امری ضروری است و‌ نیاز است دانش آموختگان جدید را با این سرفصل ها آگاه کنیم، اسلامی شدن شورای دانشگاه ها و سند راهبردی جامع علمی کشور برای بررسی تغییر و تحولات است، کار زیاد انجام شده اما عرضه کم است در مراکز پژوهشی و‌ کارگروه تا به حال کار زیاد انجام شده ولی کنار هم قرار دادن این دو بسیار کند بوده است./۸۱۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات